Corporate Social Responsibility

Czy wiesz czym jest Corporate Social Responsibility (CSR) ?? 

CSR Corporate social responsibility keyboard key. Finger

CSR – inaczej społeczna odpowiedzialność biznesu, jest koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem, która polega na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy.

Firma odpowiedzialna społecznie to organizacja, która pozostaje otwarta i słucha swojego otoczenia, jednocześnie nie rezygnując z osiągania zysków. Takie podejście zakłada długofalową troskę nie tylko o dobre relacje firmy z jej klientami i akcjonariuszami, ale również z pracownikami, dostawcami, społecznościami lokalnymi.

W praktyce oznacza to bycie społecznie odpowiedzialnym, czyli inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach. Przyczynia się to do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)

Wdrażanie zasad CSR można oprzeć na Cyklu Deminga (P-D-C-A) – koncepcji zarządzania przedstawiającej mechanizm ciągłego ulepszania:

PLAN – ustal jakie działania są niezbędne do osiągnięcia celów zgodnych z polityką przedsiębiorstwa i wymaganiami klientów. Wszystkie zmiany powinny opierać się na rzetelnej ocenie obecnej sytuacji oraz potencjalnych skutków.

DO – zrealizuj zaplanowane w etapie I działania. Pierwsze wersje rozwiązań możesz wdrożyć na próbę,  aby można było wyciągnąć wnioski. Przedsiębiorstwo winno zadbać o skuteczną komunikację wewnątrz i na zewnątrz firmy.

CHECK – sprawdź efekty realizowanych działań w stosunku do zamierzonych celów, wyciągnij wnioski z wdrażania pilotażowego.

ACT – podejmuj kolejne działania w celu doskonalenia wdrażanych rozwiązań (tworzenie standardu).

Do niektórych narzędzi CSR należą:

  • Działania na rzecz lokalnej społeczności przedsięwzięcia na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.
  • Działania proekologiczne działania skierowane na ochronę środowiska, inwestycje minimalizujące wpływ na środowisko.
  • Kampanie społeczne– umożliwiają przedsiębiorstwom za pośrednictwem mediów wpływanie na postawy społeczeństwa.
  • Programy dla pracowników –inwestycje w rozwój pracowników poprzez programy podnoszące kwalifikacje pracowników (kursy, szkolenia), programy integracyjne, programy na rzecz wyrównywania szans (elastyczne formy zatrudnienia, wyrównywanie szans osób po 45 roku życia, osób niepełnosprawnych)
  • Raporty społeczne– publikacje prezentujące sposób zarządzania przedsiębiorstwem i realizacji strategii firmy z uwzględnieniem działań społecznie odpowiedzialnych. Istotą raportowania jest przejrzystość przedsiębiorstwa.
  • Wolontariat pracowniczy
  • Zarządzanie łańcuchem dostaw– stosowanie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu na każdym etapie dostaw, wdrażanie standardów dla kontrahentów.
  • Znakowanie produktów– obejmuje eko-znakowanie oraz znakowanie społeczne. Polega na informowaniu konsumenta o aspektach ekologicznych produktu i społecznych.

Zastosowanie chociaż jednego z zaproponowanych narzędzi przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Twojego przedsiębiorstwa oraz kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.csr

Reklamy

2 myśli nt. „Corporate Social Responsibility

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s